Monday, December 3, 2012

PenGalamaN bErsaLiN aNak PertaMa

hyeeeeee....u ll..

da lame aku x update blog nie..sbb aku di landa demam yang agak tinggi panas nyer..hingga mencecah 39'c suhu badan pada ahad yang lepas.. sumenyer kerana gara2 kene ujan yang xla begitu lebat pn... ..K la entry kali nie aku nak kongsi pengalaman aku ketika melahirkan anak aku yang 1st pada tahun 2011....

Due date aku 16hb Febuary 2011.. tp aku mengharapkan bby aku kuar pada 15hb feb sbb jatuh hari maulidur rasul..tp xdpt gk...hehehehehe pada 14hb feb mcm biase aku dh x gi opis dh sbb aku dh larat nk drive keta gi kije..maklum la perjalanan dari kajang ke kl agak jauh dn menempuh jalan yang sangat sesak membuat kan kaki aku kadang2 pn jem skali.hehehehe.. pagi tue aku makan nasi lemak n minum air milo panas buatan mak tersayang.. (dh dok umh mak dh) macam biase aku mengira gerakan baby..tetibe aku rase bby mcm kurang gerak jer... dri pg sampai ke tengahhari..tengahhari hingga la ke petang.. akhirnya ke malam..dan asyik mengeras jer.. mak aku aku tanyer ade sakit x????.. aku pn jawab rase sakit camner erk..??? maklumla xde pengalaman..hehehehe.. mak kate klu same jer xde gerak lg malam nie kene gi hospital tau.. aku dengan berat hati angguk je la kepala .. (tetibe timbul perasaan takut)

kul 11 mlm aku gerak ke hospital serdang.. aku siap pesan ngn en suami xyah la bawak keta laju2..biar la lmbat2 sampai hospital..takur la.... sampai jer hospital en.suami terus wt registration utk aku.. dgn lemah aku masuk utk di ruang menunggu.. cek tekanan darah wt urine n ctg.. alhamdullillah bby sehat kate doktor.. aku pn pikir bleh aku balik.. tp doktor kate meh sini saye cek jalan dulu yer.. dah bukak 2 cm .. "kite admit puan yer sbb ade tekanan darah tinggi".. terus aku dapat unifrom wrna pink tue...

sampai di ward..aku tempat kan di ward satu bilik satu katil seorang..cuak giler aku.. dh en.suami xleh teman kn.. aku srg2 dlm bilik..tue..xleh lelap aku di buatnyer.. setiap jam ader jer nurse cek tekanan darah la.. wt ctg la.. lame aku kene tahan wad sbb aku xde langsung tanda2 nk bersalin.. duduk mcm ape jer kt wad tue.. pada 17hb lebih kurang kul 5am nurse kejut aku.. suh gi bilik pemeriksaan..kate dokter nk cek jalan.. adusss ngilu rase nyer.. baru bukak 3 cm.. tp yg heran nyer kes aku nie lain sikit jalan dah bukak tp x ade tanda2 nk bersalin..sakit pn x??? dalam kul 11am.. aku dipanggil lagi olah dokter untuk cek jalan.. uishhhh..ngillu lg.. 4cm.. terus aku kene hantar ke laboroom..apelagi cepat2 la aku fon en suami.

jam 2ptg air ketuban aku di pecah oleh dokter..aku rase panas jer yang mengalir kuar .... aku still xde rase sakit pape.terus nurse dripp air kt tangan..1jam slps tue baru aku rase sakit contruction.dlm 10minint 4kali sakit..aduussh sakit nyer..hanyer tuhan jer yang taw.. seingat aku orang kate kalau ank sulong 1jam baru 1 cm.. wah lame nyer... mcm2 doa aku bace (termasuk la doa makan) hahahaha..klakarnyer bila ingat balik...
nasib baik en.suami tersayang sentiasa disisi memegang tangan aku seerat yang mungkin. jam 11mlm aku terase nak meneran aku menjerit kt en suami..abg ani nak berak...????? lantas nurse mengangkat kaki aku.. yang aku ingat diorang sebut dh full.. dan suruh aku teran.. aku dengan sekuat hati sedaya upaya meneran. ade sorang nurse ajar aku cara teran.. die jerit kt aku "ketap gigi atas bawah..marah die puan, marah die, marah lg.." (bagus nurse nie ajar aku tips cara meneran.. mmg senang)..aku pn teran.. akhirnyer keluar baby gurl aku pada tepat 11.35pm pada 17hb february 2011 seberat 3.26kg
baru 2jam di lahirkan





en.suami terus cium dahi aku.. dan ucapkan trima kaseh sayang..Kerana hadiah kan abg balqis Zulaikha yang sgt cumel.

4 bulan

6 bulan
8 bulan
1 tahun


5 comments:

  1. Erm.... berdebar nye... camne la time niza nti kan... hopefully dipermudahkan...

    ReplyDelete
  2. cmana nk follow blog ni..hukhuk.. :(

    ReplyDelete
  3. aku main singgah je blog.. mule2 bace.. ekh duduk kajang kerje kl.. dekat je dgn rumah aku.. bace lagi..besalin serdang.. same macam aku.. sekali tengok gambar tepi.. macam kenal.. tengok 2 3 kali.. ekh.. ani rupenye.. hahaha.. tengok tukang komen atas.. ila rupenye.. hahahaha..

    ReplyDelete